Îți dorești mai multe detalii? Sună la 0722.748.668 contact@vorbestedebine.ro

MARTIE 2024 Vorbește de Bine #11 

Acest newsletter a fost trimis în 22 martie. Dacă dorești să primești mail-urile Vorbește de Bine la timp, te poți abona aici.

Pentru mine, „charisma” nu este doar un cuvânt, ci o forță intrigantă care străbate relațiile umane și ne influențează în moduri subtile. O să vezi de ce. Descoperind secretele carismei, ne putem conecta mai profund cu ceilalți și putem construi relații mai puternice și mai autentice într-o lume mereu în mișcare. Așa că „buckle-up!” – pornim în călătorie 🙂

POVESTE

Cuvântul „charisma” vine din limba greacă și de la cele 3 Grații divine (Charites) – acestea aveau o serie de caracteristici pe care le puteau transfera oamenilor prin daruri de origine zeiască. Astfel, cuvântul provine din “kharisma”, derivat din “kharis”, ce exprimă ideea de har sau bunăvoință divină. În acele vremuri străvechi, “kharis” era asociat cu frumusețea, grația și binecuvântarea zeilor. Astfel, “charisma” a fost inițial utilizat pentru a descrie o calitate divină sau un dar oferit unei persoane, capabil să atragă și să inspire pe cei din jur.

Cuvântul a fost transformat în perioada creștină ca sinonim cu inspirație de la Duhul Sfânt. Adică o persoană carismatică este, de fapt, o persoană care este permeabilă, un bun canal pentru ca Duhul Sfânt să se exprime.

E bine de știut că în lumea modernă, conceptul de „charisma” a fost readus la viață de Max Weber, sociologul german, (da, acel Max Weber) care l-a explorat în lucrările sale, aducându-l în centrul atenției în discuțiile despre lideri și influența lor.

PRACTICĂ

Olivia Fox Cabane, cercetător, autor și fost director al secției de Leadership Inovator de la Stanford University, spune în cartea ei „Mitul carismei” că, deși unii oameni se nasc mai carismatici ca alții, totuși, aceasta are 3 ingrediente principale pe care le putem exersa și aduce la lumină, prin „șlefuire” și practică:

INGREDIENTUL 1: PREZENȚĂ

A fi prezent nu înseamnă doar să fii fizic acolo, ci și să îți aduci întreaga atenție și energie în momentul prezent, să fii deschis și receptiv la tot ceea ce se întâmplă. Persoanele prezente se conectează cu publicul, datorită acestei capacități de a fi atent și cu simțurile treze la lucrurile care se întâmplă.

În cartea sa, “Presence: How to Use Positive Energy for Success in Every Situation”, Patsy Rodenburg, coach și profesor de actorie și vorbire, explorează puterea prezenței și modul în care poate influența succesul în diferite situații.

CUM?
Ea subliniază importanța conștientizării de sine și a conexiunii cu ceilalți în interacțiunile noastre zilnice. Rodenburg argumentează că prezența autentică este cheia pentru a inspira încredere, a comunica eficient și a fi perceput ca un lider sau influențator puternic în orice domeniu al vieții.

Prezența are legătură cu felul în care livrezi discursul: parcurgându-l împreună cu publicul – găsind echilibrul între a cunoaște traseul discursului, fără a-l învăța pe de rost.
Ca să îți fie ușor să fii prezent în timpul discursului adaugă elemente de storytelling – povestea este cea mai rapidă, frumoasă și ușoară cale de a te conecta cu publicul tău.

INGREDIENTUL 2: FORȚĂ

Persoanele carismatice inspiră încredere și iscusință. Lor pare că „le iese” fără efort să vorbească despre un subiect sau altul. Au statut puternic – sunt cei care transmit – „Eu pot face acest lucru”. Este determinare, dar și stabilitate, echilibru, caracter.

CUM?
Dicție clară, cu o voce de piept care să aducă putere și căldură, dar și un bodylangauge relaxat și dinamic și încredere în forțele proprii.
Pentru a inspira forță este musai să ai un conținut axat pe fapte, cifre, studii și îndemnuri la acțiune.

INGREDIENTUL 3: CĂLDURĂ

Forța fără căldură ar inspira, cel mai probabil, frică. Așadar elementul de căldură trebuie să fie nelipsit în cadrul ingredientelor carismei. Ea aduce disponibilitate, empatie.

CUM?
Vorbește de bine despre t̶i̶n̶e̶ ceilalți. Fii autoironic, nu sarcastic cu persoane care sunt sau nu de față.

BONUS: INGREDIENTUL 4 – CUNOAȘTERE / EXPERTIZĂ

Eu aș adăuga la aceste 3 caracteristici de mai sus, mai degrabă ca o latură a celei de-a doua caracteristici și cunoașterea – un om care este informat, își cunoaște subiectul și este pasionat de el, inspiră încredere.

Cunoașterea, expertiza poate să miște audiența și poate fi izvor de încredere pentru ceilalți. Bineînțeles, cunoașterea și expertiza fără ingredientele de mai sus pot fi sterile și neprietenoase. Tot așa – puterea și căldura care nu au un fundament bazat pe cunoaștere, se vor risipi atunci când cel care vorbește arată că nu își cunoaște subiectul.

CUM?
Pregătește temeinic discursul și fă un studiu aprofundat. Vorbește despre ceea ce cunoști – evită riscul de a prezenta aspecte pe care nu le stăpânești cu adevărat.

RECOMANDĂRI

Primăvara aceasta am parte de „întâlniri remarcabile” cu multe persoane carismatice și cu o poveste de viață memorabilă. Am devenit curator oficial al evenimentelor Life Mentor – evenimente ce își propun să strângă fonduri pentru realizarea unei clinici stomatologice într-un mediu defavorizat.

Dacă ești în zonă nu ezita să îți iei bilet la Brașov, Sibiu, Cluj sau Oradea. Vei avea parte de o experiență unică.

SENS

Cred foarte tare că fiecare dintre noi, asemeni unei pietre prețioase, avem străluciri diferite – și combinația unică dintre cunoștințe, experiențe, temperament și perspectivă asupra lumii a fiecăruia dintre noi ne face să fim precum diamantele de mai jos – cu o frumusețe unică, o amprentă care ne oferă originalitate și pe care este bine să o exploatăm și să o arătăm în interacțiunile cu cei din jur.

Sau, cum zice Brene Brown:
„Stay awkward, brave and kind.”

Tu ce piatră prețioasă ești?

CONTACT

Scrie-mi la razvan@vorbestedebine.ro. Acolo îmi poți cere sfaturi personalizate sau trimite gânduri legate de parcursul tău personal.

Mulțumim Imagine People pentru identitate vizuală și grafica realizată special pentru acest newsletter, dar și pentru social media management. Mulțumim, Teodora Luca și Raluca Enache pentru proofreading și corectură.
Ți se pare de folos? Dă mai departe acest newsletter!
📩 Ne poți susține cu un share sau like și pe social media: Facebook: Vorbește de Bine Instagram: Vorbește de Bine

Astfel, vom ajunge la cât mai mulți vorbitori de bine, care spun povești și fac lucruri mărețe să se întâmple. 

 

 

Trimite un mesaj
Ai nevoie de mai multe informații?
Zi bună,