O poveste poate schimba o lume întreagă
OCTOMBRIE 2022 Vorbește de Bine #5
Acest newsletter a fost trimis în 13 octombrie. Dacă dorești să primești mail-urile Vorbește de Bine la timp, te poți abona aici.
POVESTE
Trebuie să știi că un grup de cercetători de la Stanford University a analizat peste 10.000 de discursuri de succes în căutarea unui ingredient secret comun.
Analizele au arătat, în mod covârșitor, că peste 80% dintre acestea sunt centrate în jurul unei povești sau a unor istorisiri, anecdote sau expuneri ale unor întâmplări din viața personală.
Iar acest lucru nu e de mirare: conform antropologilor, poveștile ne-au ajutat să evoluăm și ne-au însoțit încă de la începuturile umanității.
Tu ce poveste ai adăugat în speach-ul tău?
O propoziție pe care o aud des în programele de coaching sau training pe care le realizez este: „eu nu am trăit o poveste interesantă pe care să o spun” sau „nu am o poveste legată de acest moment”, „eu nu am cucerit niciun vârf de munte, nu m-am luptat cu vreo boală, ce poveste să spun?” etc.
După mai multe insistențe din partea mea și o mai profundă căutare a vorbitorului, acesta a spus la final „nu credeam că poate fi atât de interesantă povestea mea” și „a trebuit doar să povestesc punctul meu de vedere, nu-mi vine să cred!”.
PRACTICĂ
Dar cum găsesc povestea potrivită pentru discursul meu?
Pornește de la ce dorești să spui, care este țelul tău, ce ai de oferit.
De exemplu: pregătești un pitch prin care dorești să convingi un investitor să colaboreze cu tine pentru a dezvolta o afacere care lucrează cu inteligența artificială? Spune-le o poveste.
Spune povestea proiectului, cum ai început să codezi, spune-le o întâmplare reprezentativă legată de felul în care serviciul tău ajută lumea sau spune o poveste ipotetică, un studiu de caz despre cum poate fi folosit serviciul tău.
!Atenție: nu orice poveste este potrivită, ci chiar aceea care servește scopul tău, care oferă la final concluzia dorită de tine sau o deschidere către a formula ideea urmărită de tine.
Bine-bine, dar cum se construiește o poveste?
-
Pornește de la o bază solidă – expozițiunea – spune publicului CINE, CÂND, UNDE.
Cu suficiente detalii încât să-și poată imagina, dar nu prea multe cât să fie plictisitor. Elimină ce nu e important pentru mesajul tău. (Unele lucruri sunt de folos doar pentru tine).
Folosește regula Goldilocks – prea multe detalii fac o „supă” prea fierbinte prin care publicul poate pierde firul acțiunii sau esențialul. Cu prea puține detalii, audiența nu va putea să „intre” în poveste și nu își va imagina nimic, plictisindu-se.
-
Care e intriga? Ce a făcut să se întâmple toată povestea? Este de obicei un moment scurt, o propoziție, de obicei simplă, care aduce cu sine un conflict sau un dezechilibru.
-
Desfășurarea acțiunii prezintă întâmplările. Aici ar fi bine să hrănești toate cele 4 temperamente.
Oferă acțiune și bucurie (chiar ceva haios, pozitiv) pentru sangvinici; oferă descrieri elevate și confort pentru flegmatici; oferă dramatism și sens profund acțiunilor pentru melancolici; oferă dovezi, date, îndemnuri pentru colerici.
-
E important să ai un punct culminant, un moment încărcat de tensiune; de aici, povestea se poate continua în mai multe feluri; de aceea, este adesea străbătută de indecizie.
-
Tot ce mai ai de făcut este să aduci în fața auditoriului ceea ce a schimbat în tine sau în personajele tale situația inițială: deznodământul este adesea și despre transformare.
TOP 3 povești incluse în discursuri în public:
Ai mai jos trei exemple de cum poți porni de la o poveste pentru a provoca revelații în cei care privesc sau te ascultă (topul este unul personal).
- Cum să faci știința accesibilă oricui printr-o poveste personală, dramatică spusă cu mult haz (peste 28 de milioane de vizualizări)
Jill Bolte – My stroke of insight
- Cum să spui o poveste serioasă cu multă auto-ironie (singurul tip de ironie permisă într-un discurs – aşa cum îmi place mie să spun), dar care poate schimba radical viziunea despre un domeniu. Sau cum nu voi putea uita niciodată că hipopotamii mănâncă roșii
(aproape 4 milioane de vizualizări)
Ernesto Sirolli – Want to help someone, shut up and listen
- Un discurs cu un început nebun (atenție, conține limbaj licențios) și multe povești despre cum să spui povești.
(peste 5 milioane de vizualizări)
Andrew Stanton – Clues to a great story
PUBLIC SPEAKING PENTRU COPII
- Copiii spun povești adesea; tot ce trebuie să facem este să îi ajutăm să le structureze. Trăind atât de mult în prezent, ei încep adesea în mijlocul acțiunii, fără ca tu să știi unde se întâmplă acțiunea. De multe ori, este nevoie să punem mai multe întrebări pentru a înțelege contextul.
Așadar, noi, adulții, le putem oferi baza și structura pentru poveste (ceva asemănător cu ce am scris mai sus), comunicat, bineînțeles, pe înțelesul lor.
Cu multă blândețe și răbdare, îi putem ajuta pe copii să spună povești remarcabile.
De ce? Pentru că punctul lor de vedere, plin de uimire și candoare este unic!
DE CITIT DESPRE PUBLIC SPEAKING
https://moderndads.ro/copiii-si-vorbitul-in-public-interviu-razvan-ropotan/
Acest interviu pe care l-am dat săptămâna trecută pentru comunitatea Modern Dads.
Vorbesc de bine despre cum să câștigi curaj și încredere, treptat, cu orientare către rezultate pozitive și dezvoltare personală.
SENS
CONTACT
Dă-mi de veste și spune-mi cum ți-a mers. Scrie-mi la razvan@vorbestedebine.ro. Acolo îmi poți cere sfaturi personalizate sau trimite gânduri legate de parcursul tău personal.
Mulțumim Imagine People pentru identitate vizuală și grafica realizată special pentru acest newsletter, dar și pentru social media management. Mulțumim, Teodora Luca, pentru proofreading și corectură. Ți se pare de folos? Dă mai departe acest newsletter! 📩 Ne poți susține cu un share sau like și pe social media: Facebook: Vorbește de Bine Instagram: Vorbește de Bine
Astfel, vom ajunge la cât mai mulți vorbitori de bine, care spun povești și fac lucruri mărețe să se întâmple.