Instrumentul la care poți să înveți să cânți în 5 minute
IUNIE 2022 Vorbește de Bine #1: Dicția
Bine ai venit!
Sunt Răzvan Ropotan, formator acreditat, pedagog cu diplomă și actor. Îți mulțumesc că îmi ești alături în explorarea dezvoltării abilităților de vorbit în public.
Ce înseamnă această călătorie? Înseamnă câte un mail valoros, consistent, din care să poți învăța ceva nou.
Ai primit acest mail de la un prieten? Te poți abona aici.
P O V E S T E
Să cânți la un instrument este greu. Ai nevoie de studiu zilnic, de reziliență și de multă răbdare ca să te poți exprima cu ajutorul lui.
Nepoata mea, care la momentul poveștii are 6 ani, merge la prima ei lecție de pian. Ora de pian se desfășoară frumos. Profesorul conduce prin exerciții și ritmuri degetele, deocamdată neîndemânatice, ale fetiței de 6 ani.
La finalul sesiunii, nepoata mea este invitată la un exercițiu de „joc liber”. Adică, după atât de mult exercițiu controlat, „are voie” să atingă orice clapă a pianului, cum vrea și în orice ordine dorește.
Observ că acesta este un exercițiu care să-i ajute pe copii să se „împrietenească” cu acest instrument, a cărui „curbă de învățare” este destul de mare și cu multe obstacole personale.
Cu toate acestea, nepoata mea apasă clapele fără a avea o armonie și uneori strident, atât de tare încât mă face să tresar și să las la o parte cartea din care citesc, ca să observ, după două minute de exercițiu de „împrietenire cu instrumentul” că nepoata mea e din ce în ce mai nervoasă și crispată și că a început să plângă.
Profesorul s-a uitat mirat, iar această turnură neașteptată a exercițiului m-a surprins și pe mine. „Hei, dar ce s-a întâmplat?” a întrebat blând profesorul. Iar fetița de 6 ani, printre lacrimi de frustrare și suspine, a rostit clar încât să aud și eu:
Și așa este. De câte ori nu ne-am trezit în fața auditoriului nostru, fie că era un profesor, un părinte, un copil, partenerul de viață sau chiar întreaga clasă, colegii de serviciu, o sală de spectatori – noi înșine privind răniți că nu suntem înțeleși?
Sau că suntem înțeleși greșit?
Că mesajul nostru interior nu a ajuns la cel/cei care ne ascultă, cel puțin nu așa cum am dorit.
Purtăm cu toții instrumente diferite asupra noastră, care ne pot ajuta mai mult sau mai puțin să ne exprimăm trăirile, informațiile, dorințele. Dar, cu siguranță, majoritatea purtăm asupra noastră, tot timpul, un instrument cu două coarde.
Se află în laringele nostru și poartă numele de coarde (sau corzi – ambele variante sunt corecte conform celui mai recent DOOM) vocale, iar mușchii cricotiroidieni, aritenoidieni și cricoaritenoidieni (ei înșiși o frământare de limbă) ne ajută să contractăm, să lungim, să apropiem și să îndepărtăm aceste două ligamente simetrice din mijlocul gâtului nostru.
Și, ca orice instrument, și pe acesta trebuie să învățăm să îl stăpânim prin exersare.
Poate că cei cărora nu li se deschide nu au învățat cum să bată, iar cei cărora nu li se dă, poate că nu au știut cum să ceară.
Așa cum spunea și nepoata mea la 6 ani – poate că nu am învățat cum să „scoatem afară” propria noastră muzică interioară.
Ce trebuie să știi este că talentul de a vorbi în public este un talent înnăscut doar pentru 1% dintre vorbitorii pe care îi vezi zilnic.
Pentru noi, toți ceilalți, acesta se poate câștiga prin exercițiu.
*De cele mai multe ori, nu suntem conștienți de greșelile de vorbire pe care le facem sau de limbajul corporal pe care îl avem.
De aceea, pentru rezultate optime, este indicat să îți iei un coach de public speaking sau unul specializat doar pentru dicție.
Vorbește de bine – Coaching de public speakingP R A C T I C Ă
Dar cum începi să exersezi?
Alege-ți o frământare de limbă care ți se pare potrivită. Știi că ai o problemă cu „s”-urile? Alege un exercițiu de dicție în care acea consoană să se repete cât mai mult.
Ai probleme cu precipitarea cuvintelor? Alege un exercițiu de dicție care să conțină cuvinte cu multe silabe sau multe vocale.
Fă din acest proces o obișnuință. Înaintea unui discurs, recomand un program mai intensiv – o săptămână – în care să lucrezi cel puțin 15 minute/zi, iar înaintea unui discurs important, te poate ajuta să faci câteva exerciții de respirație care să te calmeze.
Și acum, haide să exersăm!
Am ales pentru astăzi un exercițiu care îmi place foarte mult. Am observat mulți cursanți care vorbesc încet sau foarte încet, mai ales persoanele introvertite.
Care sunt problemele? Una dintre ele este faptul că aparatul tău fonator (hai să îi spunem simplu, gura) se deschide prea puțin, maxilarul este blocat și din această cauză sunetele nu sunt emise în mod corect.
Îți propun să facem un exercițiu de „baleneză”.
Da, baleneză. O mai ții minte pe Dory din „Finding Nemo”? Sigur că o ții minte, e imposibil să o uiți (deși, din cauza pierderilor ei de memorie, ea s-ar putea să nu te mai țină minte). La un moment dat, ea se apucă să vorbească „baleneză”.
Nu este nevoie să schimbi timbrul vocal, așa cum face ea (trecând de la voce de cap la voce de piept). Tu poți face tot exercițiul cu voce de piept. Acum lungește tooooooaaaaaaate voooocaaaaaaleeeeleee.
Exagerează, deschizând foarte mult maxilarul. Fă acest exercițiu 5 minute/zi și vei începe să deschizi gura mai mult atunci când vorbești cu cineva. Poți folosi orice text sau poezie, orice exercițiu de dicție sau chiar cuvintele pe care ai dori să le rostești în mod normal.
Pasul următor ar fi să crești volumul vocii, până când te obișnuiești cu un volum mai puternic, mai viguros. Aceasta, dublată de o deschidere corectă a maxilarului îți vor asigura un progres notabil în doar 5 minute / zi, timp de 1-2 săptămâni.
P E N T R U C O P I I
Gând la gând!
Bineînțeles că poți face exercițiul de „baleneză” și cu copilul tău (sau al altcuiva, dacă nu ai unul propriu 🙂
Jucați-vă împreună. Este important să faceți exercițiul zilnic. După o singură ședință de 5 minute (sau mai lungă) rezultatele sunt mici.
Sfat practic: Când lucrezi cu copiii, este bine să găsești un ritm prin care să introduci acest program. Poate intra în rutina de dimineață sau în cea de dinainte de cină, cât timp aranjați masa.
Copiii învață mai repede pe de rost decât adulții frământările de limbă. Când v-ați plictisit de o frământare de limbă, încercați cu alta și tot așa.
Nu uita: Obiectivul principal al exercițiului este o vorbire mai frumoasă. Dacă jocul se transformă într-o joacă fără limite, atunci nu va mai fi eficient. Mai bine oprește exercițiul înainte să aibă efectul opus.
E V E N I M E N T E
E vară, e bucurie, e soare, e timp de joacă și de creativitate. Poți să aduci copilul tău la unul dintre evenimentele la care voi fi prezent:
- Vorbește de Bine pentru copii va fi prezent vara aceasta la Școala de Vară a Școlii Gimnaziale Libere Waldorf (27 iunie – 1 iulie) printr-un atelier de creare de povești: „Colac peste pupăză”
- De asemenea, te așteptăm la Taberele Culinare Urbane realizate de Kids Chef Academy by Horeca School la Moșia Corbeanca, unde voi susține ateliere pentru copii de dezvoltare personală și vorbit în public.
- 5-7 iulie
- 12-14 iulie
- 26-28 iulie.
Când este vorba de dicție, Carmen Ivanov este unul dintre cei mai buni profesori de dicție din țară, iar cartea pe care a lansat-o acum câțiva ani este un bun exemplu de recomandare de carte pentru cineva care dorește să-și îmbunătățească vorbirea.
Poți găsi aici, atât detalii teoretice legate de felul în care se produc diferite sunete, cât și exerciții specializate pentru corectarea diferitelor defecte de pronunție.
Atenție: cartea are reducere săptămâna aceasta și o poți achiziționa de la acest link.
O poți urmări pe Carmen Ivanov și în acest podcast.
S E N S
Nu uita: Dicția este doar un vehicul, o unealtă. Scopul principal al îmbunătățirii ei este conexiunea pe care o realizezi cu publicul tău. Câteodată este mai bine să faci greșeli de vorbire decât să nu transmiți nimic auditoriului tău. Vorba Mayei Angelou:
C O N T A C T
Dă-mi de veste și spune-mi cum ți-a mers. Scrie-mi la razvan@vorbestedebine.ro. Acolo îmi poți cere sfaturi personalizate sau trimite gânduri legate de parcursul tău personal.
Mulțumim Imagine People pentru identitate vizuală și grafica realizată special pentru acest newsletter, dar și pentru social media management.
Mulțumim, Teodora Luca, pentru proofreading și corectură.