Rampa de lansare în public speaking
SEPTEMBRIE 2022 Vorbește de Bine #4
Acest newsletter a fost trimis în 14 septembrie. Dacă dorești să primești mail-urile Vorbește de Bine la timp, te poți abona aici.
P O V E S T E
Un studiu realizat de către Universitatea Harvard și la care au participat mii de studenți din întreaga lume a avut ca rezultat covârșitor (peste 90%) faptul că, pentru cei care resimt emoții puternice în timpul livrării discursului, acestea se manifestă cel mai puternic și cel mai des la începutul discursului. Ne putem lesne explica de ce: pentru că atunci ne este favorabil să avem atenția pe noi înșine și să continuăm să avem gânduri care să ne ofere acea combinație de stres și teamă.
Așa că hai să vedem: care-i faza cu începutul unui discurs?
E greu să începi. Cam orice merge mai greu la început. Atunci când te urci pe scenă sau te întâlnești cu un client sau cu șeful tău căruia vrei să îi spui ceva important, începi să îți aduni gândurile, sunt multe lucruri la care să te gândești, multe întrebări care te pot deconecta de la tine, de la conținutul pe care vrei să îl livrezi și, implicit, de la publicul tău.
Ce te salvează de la teama de a vorbi în public?
Pregătirea discursului. Acest lucru îți va asigura relaxarea și siguranța de care vei avea nevoie, scăpând astfel de teama din timpul livrării discursului.
Poți pregăti de dinainte o rampă de lansare în discurs, astfel încât să uiți de vulnerabilități. Ea te poate „lansa” instantaneu cu atenția la subiect, ajutându-te să te concentrezi pe ceea ce e mai important. Acest instrument are o dublă utilitate, deoarece, pe lângă faptul că este o rampă de lansare pentru tine în propriul discurs, te poate ajuta și pentru a-i „lansa” pe cei din auditoriu în discursul tău.
P R A C T I C Ă
Ce ingrediente are o rampă de lansare?
- Folosește ceva foarte-foarte concret, ușor de ținut minte, care are o reprezentare clară în mintea ta
- Folosește ceva ce te ajută să te conectezi cu audiența
- Rampa de lansare este ceva ușor de spus, nu are gravitate și pornește de la starea și cunoștințele auditoriului tău. Un punct 0, comun, prezent
- Rampa de lansare poate fi dinamică
- E de preferat să fii original și autentic
Vrei câteva exemple?
O anecdotă; un exemplu personal; un moment de interactivitate (o întrebare bine pusă); o imagine puternică; o metaforă; un citat; o poveste scurtă; utilizarea unui obiect de recuzită etc.
Nu uita să legi rampa de lansare în mod direct de conținutul tău, altfel va fi un fals început și vei avea nevoie de încă un moment greu pentru adevăratul început.
B O N U S
Pericolul întrebărilor de la începutul unui discurs:
Am văzut multe discursuri care folosesc drept rampă de lansare o întrebare directă către public.
Este util să o faci și poate funcționa. Mai ales dacă este legată de subiectul tău și te ajută în exprimarea dorinței tale.
Dar nu uita să stabilești convenția răspunsului. Cum ar trebui să-ți răspundă auditoriul?
E important să le spui de la bun început: să ridice mâna, să zică „da” etc.
Altfel, tot ce vei primi de la această rampă de lansare va fi doar o tăcere stânjenitoare care te va duce înapoi la a fi atent la tine însuți/ însăți și apoi, direct la anxietate.
TOP 3 începuturi grozave de speech:
(poți viziona doar primele 2 minute din speech, observând cât de repede îi conectează „rampa lor de lansare” pe vorbitori cu audiența lor)
- Cum să începi printr-o prezentare a ta care să le arate tuturor într-un mod informal și plin de lejeritate cât de unic ești:
- Cum să începi discrusul tău legând prezentarea ta de a celor care au vorbit înainte și, apoi, să îți binedispui publicul cu o anecdotă cu sens pe care să o folosești apoi în timpul livrării speech-ului
- Cum să începi printr-o mică poveste inspirată din propria ta viață, cu o doză de auto-ironie (singurul fel de ironie pe care l-aș recomanda în structura discursurilor):
E V E N I M E N T E
- „Ce spun când emoțiile preiau controlul?”
Vei afla la „Atelierul de public speaking” dedicat emoțiilor, la care voi participa în calitate de speaker, pe 2 octombrie, la Sala Palatului.
Mă bucur să fiu anul acesta alături de IUF – International University Fair – Romania, în cadrul evenimentului educațional dedicat elevilor de liceu, studenților și absolvenților care își construiesc acum propriul drum al învățării.
Le mulțumesc pentru invitație!
C A R T E
Dacă tot am dat exemple de discursuri celebre TED, propun să citești chiar cartea lui Chris Anderson (directorul TED). „TED Talks” este una dintre cele mai bune cărți de public speaking pe care am citit-o. Este atât de bine intenționată și cu atât de mult bun simț, cum rar găsești printre „rețetele de succes” pe care multe cărți de non-ficțiune le predau (sau le pretind).
Are exerciții practice și e un ghid real pentru cei care doresc să fie niște vorbitori memorabili, care știu că actul vorbirii este, în primul rând, un act de generozitate.
O găsești aici. S E N S C O N T A C T
Dă-mi de veste și spune-mi cum ți-a mers. Scrie-mi la razvan@vorbestedebine.ro. Acolo îmi poți cere sfaturi personalizate sau trimite gânduri legate de parcursul tău personal.
Mulțumim Imagine People pentru identitate vizuală și grafica realizată special pentru acest newsletter, dar și pentru social media management. Mulțumim, Teodora Luca, pentru proofreading și corectură. Ți se pare de folos? Dă mai departe acest newsletter! 📩 Ne poți susține cu un share sau like și pe social media: Facebook: Vorbește de Bine Instagram: Vorbește de Bine
Astfel, vom ajunge la cât mai mulți vorbitori de bine, care spun povești și fac lucruri mărețe să se întâmple.