Îți dorești mai multe detalii? Sună la 0722.748.668 contact@vorbestedebine.ro

Vorbește de Bine #14

De curând am fost invitat ca participant la „The Joy of Learning”, tema care a dat tonul (și clopoțelul!) evenimentului TEDxPiațaUniriiED.

Nu doar că m-a scos din „banca” mea de confort, dar m-a pus să reflectez serios asupra învățării – și nu doar la ce se întâmplă între patru pereți de clasă.

Fie că ești profesor, părinte, lider de echipă sau pur și simplu un curios în ale dezvoltării personale, e bine să știi că învățarea e un proces care ne schimbă viețile mai mult decât ne imaginăm.

Lecții cu care am plecat de la TEDxPiațaUniriiED (o listă subiectivă):

💡 Eșecul este esențial pentru învățare (să preamărim și să folosim cu bucurie greșeala ca instrument în educație) Silvia Bogdan – Școala de Valori

Eu cred că eșecurile sunt ca exercițiile de matematică grele: te frustrează, dar când le înțelegi, rămân lecții pentru viață. Ideea că greșelile sunt de preamărit sună contraintuitiv, dar ele sunt, de fapt, cele mai bune moduri prin care putem să ne transformăm. Nu e vorba doar de a greși, ci de a folosi greșeala pentru a construi ceva mai bun.

💡 Nu toate opiniile despre educație sunt egale – să ne uităm la opinii avizate, care au în spate studii independente Dragoș Iliescu – Testcentral

Când vine vorba de educație, nu toate părerile sunt „de 10”. E ca la medicină: nu te bazezi pe un mit urban, ci cauți o opinie avizată, susținută de dovezi solide. Fii atent la sursele informațiilor și pune preț pe cele care vin cu date, nu doar cu entuziasm.

💡 Cum să îi ajuți pe elevi să fie prezenți cu adevărat la școală (dincolo de faptul că spun „prezent!” atunci când li se strigă numele la catalog) Corina Popa – Școala de Gramatică

Din experiența mea la clasă, cum îi ajutăm pe copii să devină cu adevărat conectați la ore e o poveste în sine. Elevii devin implicați atunci când simt că lecțiile sunt relevante pentru viețile lor, când li se dă șansa să-și exprime ideile și când profesorii reușesc să transforme subiectele în povești care captivează.

💡 Este important ca școala să devină un spațiu care inspiră siguranță, fără frică și fără rușine; inclusiv cu mai mult curaj pentru a-i lăsa pe copii să exploreze autonom lumea psih. Oana Dănilă

Noi, ca profesori, părinți sau actori în educație, avem puterea să creăm un mediu în care copiii să se simtă în siguranță să întrebe, să greșească și să încerce din nou. Putem începe prin a încuraja curiozitatea, nu perfecțiunea și prin a lăuda procesul, nu doar rezultatele.
Un copil care simte că vocea lui contează va avea curajul să învețe cu inima deschisă.

💡 Lectura poate deveni un „viciu” pozitiv, o adicție venită din plăcere, dacă urmărești trei pași importanți:
Areté Caută cea mai bună variantă a ta;
Askesis (exercițiu) Practica recurentă;
Methodos (calea) Inițierea cu pași mărunți către conținuturi din ce în ce mai complexe Theodor Paleologu – Fundația Casa Paleologu

Pentru mine, lectura este singurul „viciu” care îți oferă mai mult decât îți ia. Te prinde cu o poveste căreia îi dedici timp, dar te lasă cu idei, întrebări și conexiuni neașteptate. E un proces care nu se oprește vreodată – de la pagini simple care te fascinează, ajungi să explorezi lumi și concepte din ce în ce mai complexe.

💡 Încă mai este cazul ca pentru mulți (prea mulți în 2024) copii din România (41% din copiii din mediul rural trăiesc în sărăcie), accesul la educație să fie foarte greu, anevoios sau să fie lipsit de relevanță (100 de copii renunță zilnic la școală) Diana Certan – Fundația Noi Orizonturi

Faptul că 100 de copii renunță zilnic la școală este o lecție dură, cred eu, despre inegalitatea accesului la educație. E o reamintire că fiecare contribuție – oricât de mică – este importantă pentru a face școala un drept real, nu doar un ideal.

💡 Dumitru Teodosiu a scris în 1937 o carte intitulată „Pedagogia Inimii” Diana Csorba – prof. Universitar;

Eu îmi doresc mult să o citesc, dacă tot am scris acum 2 luni că: În viitor, copiii noștri vor profesa cu inima.
Să predai cu inima poate părea idealist, dar în realitate, schimbă totul. O relație bazată pe empatie și respect între profesor și elev creează un spațiu unde învățarea se desfășoară natural, fără presiune sau bariere. E o abordare care transformă lecțiile dintr-un simplu transfer de informații în experiențe umane autentice.

💡 John Hattie a spus (la „Dare to Learn”) că este nevoie ca învățarea să fie transferabilă Măriuca Talpeș – co-fondator Bitdefender; co-fondator Intuitext;

Cea mai valoroasă învățare nu rămâne între pagini sau în săli de clasă; ea se mută cu tine în viața de zi cu zi. E ca o abilitate versatilă – nu doar urmezi rețeta, ci poți să creezi ceva nou cu instrumentele pe care le ai la îndemână.

💡 Educația pornește doar cu o scânteie emoțională și ar trebui ca profesorii să predea (mai mult) cu inima (iarăși inima!) Oana Moșoiu – OM de educație;

Profesorii care pun inimă în fiecare lecție, au darul de a aprinde o scânteie, care nu doar că îi face pe elevi să învețe, ci devine motorul care îi împinge să își depășească limitele, să caute răspunsuri și să descopere, să asimileze informații nu doar pentru examen, ci pentru ei înșiși, pentru viitorul lor.

💡 Teoria nu are valoare până nu o pui în practică Cristian China Birta;

Cunoașterea devine cu adevărat valoroasă doar atunci când o aplici. Fie că este vorba despre dezvoltarea unor abilități sau construirea unor relații și comunități, aplicarea concretă a ideilor este cea care face diferența între a ști ceva și a putea face ceva cu acea informație.

💡 (Mai) există (încă) profesori care sunt dedicați și își doresc să dea totul pentru elevii lor – care folosesc disciplina și empatia la clasă, în Ferentari Laura Verde – prof. Limba română într-o școală din Ferentari;

În ciuda provocărilor, există profesori care pun suflet și disciplină în munca lor, chiar în condiții dificile. Ei sunt dovada că educația poate străluci chiar și acolo unde pare cu adevărat greu.

💡 Gelu Duminică (Asociația Împreună) a emoționat o sală întreagă prin poveștile lui: educația poate inspira și schimba vieți, nu există „self-made people”, căci „Nimeni nu zboară niciodată singur”.

Succesul nu este doar despre „eu”. Este și despre comunitatea, sprijinul și oamenii care ne-au susținut de-a lungul drumului. Recunoștința pentru aceste legături ne face mai umani și mai puternici.

 Pentru mine, participarea la această conferință a fost o adevărată inspirație.
Discursurile au abordat mai mult decât concepte și teorii în educație. Au adus povești care deschid „uși de clasă” către idei mari, conexiuni autentice și lecții care schimbă perspective.
Și eu am plecat cu „teme pentru acasă”, care nu sunt doar pentru profesori, ci pentru oricine vrea să crească și să privească lumea cu ochi mai curioși și mai plini de bucurie.
Învățarea este o călătorie continuă!

Dacă vrei să primești materialul complet, ia-ți pachetul gratuit Vorbitor Start

Scrie-mi la razvan@vorbestedebine.ro. Acolo îmi poți cere sfaturi personalizate sau trimite gânduri legate de parcursul tău personal.

Mulțumim Imagine People pentru identitate vizuală și grafica realizată special pentru acest newsletter, dar și pentru social media management.
Ți se pare de folos? Dă mai departe acest newsletter!
📩 Ne poți susține cu un share sau like și pe social media: Facebook: Vorbește de Bine Instagram: Vorbește de Bine

Astfel vom ajunge la cât mai mulți vorbitori de bine, care spun povești și inspiră prin comunicare.

 

Trimite un mesaj
Ai nevoie de mai multe informații?
Zi bună,