Îți dorești mai multe detalii? Sună la 0722.748.668 contact@vorbestedebine.ro

DECEMBRIE 2022 Vorbește de Bine #7

 

Acest newsletter a fost trimis în 29 decembrie. Dacă dorești să primești mail-urile Vorbește de Bine la timp, te poți abona aici.

 

POVESTE

Atunci când respirăm, corpul nostru găsește singur echilibrul între inspirație și expirație. Ca un experiment, încearcă să inspiri și să tot inspiri pentru o scurtă perioadă. E copleșitor, nu? Nici să tot expirăm nu prea putem, căci ne-am sufoca.

Atunci când e vorba de comunicare se întâmplă la fel. Iar găsirea unui echilibru nu se realizează automat ca la respirație, ci trebuie să faci asta în mod conștient. Să tot asculți și să tot asculți poate fi împovorător. Să tot vorbești și să tot vorbești poate fi obositor atât pentru ceilalți cât și pentru tine.

Așa că bucură-te de un dialog autentic. Iar atunci când asculți, asigură-te că ești un interlocutor generos.

Căci ascultarea e comunicare.

PRACTICĂ

Dar cum putem să ne asigurăm că ascultăm activ, prezent, empatic?

  • Încearcă să te conectezi cu informația primită de la ceilalți.
    Imaginează-ți ceea ce ți se spune, intră în poveste. Dacă nu înțelegi ceva, pune întrebări clarificatoare (fără să întrerupi, însă, fluxul comunicării).
  • Evită lucrurile sau acțiunile care îți pot distrage atenția.
    Dacă vorbești cu cineva, lasă telefonul la o parte. Eu, de exemplu, dat fiind că am renunțat la televizor de câțiva ani buni, atunci când merg într-un loc unde este un ecran, sunt practic hipnotizat. Ca să pot vorbi cu cineva, trebuie să opresc televizorul sau să mă întorc cu spatele la el. Un gest conștient care să mă ajute să ascult activ.

  • Întrerupe cât mai puțin.
    Atunci când nu înțelegi, găsește pauze sau așteaptă puțin – poate lucrurile se vor clarifica de la sine. Unele întrebări bine alese pot să îl ajute inclusiv pe cel care vorbește să își lămurească anumite idei sau gânduri.

  • Fii empatic.
    Nu încerca să oferi soluții pentru problemele celui care vorbește, un bun ascultător nu emite judecăți sau critici. Ascultă și încearcă să acorzi spațiu adevărului celuilalt. Poți mai degrabă să pui în cuvinte starea celui care vorbește „Cred că ți-a fost greu”; „Sună ca și cum a fost o distracție”. Uite și un video care vorbește despre empatie în mod cuprinzător:

  • Fii autentic.
    Dacă interlocutorul este insistent sau obositor și nu mai poți urmări ceea ce spune, îi poți semnala acest lucru. Vorbește despre cum te simți tu, nu despre acțiunile celui care vorbește, tocmai pentru a nu-l răni: „Îmi pare rău, să știi că nu te mai urmăresc, e copleșitor pentru mine”. Ai dreptul să ceri un moment de pauză. Nu trebuie să te supui tuturor conversațiilor.

Bonus: Știai că ascultarea activă îți scade tensiuneaUn studiu arată că în timp ce vorbești, tensiunea arterială este crescută, iar atunci când asculți ea poate scădea.

(Bineînțeles, mai contează și ce-ți aud urechile. 😊)

PUBLIC SPEAKING PENTRU COPII

În perioada sărbătorilor se întâmplă adesea să petrecem mai mult timp cu familia noastră. Ceea ce poate fi copleșitor. Copiii au vacanță, noi ne dorim să ne relaxăm…

Însă și copiii au nevoie de ascultare activă. Sfaturile de mai sus se aplică și atunci când copiii ne povestesc lucruri sau ne împărtășesc situații. În plus îi putem sprijini să își expună ideile și le putem oferi mai multă răbdare din partea noastră, ca adulți.

Prezența pe care copiii o simt poate ajuta mult relația cu părintele. Iar aceste momente de pauză și vacanțele sunt oportunități de conectare.

Nu uita: copiii simt când încerci să îi plasezi în diferite activități. Chiar dacă se bucură pentru moment de ecranul gadgetului, overall copiii se simt respinși.

Uite aici un articol complex despre screen time-ul din familie.

SENS

 

CONTACT

Dă-mi de veste și spune-mi cum ți-a mers. Scrie-mi la razvan@vorbestedebine.ro. Acolo îmi poți cere sfaturi personalizate sau trimite gânduri legate de parcursul tău personal.

Mulțumim Imagine People pentru identitate vizuală și grafica realizată special pentru acest newsletter, dar și pentru social media management. Mulțumim, Teodora Luca, pentru proofreading și corectură. Ți se pare de folos? Dă mai departe acest newsletter! 📩 Ne poți susține cu un share sau like și pe social media: Facebook: Vorbește de Bine Instagram: Vorbește de Bine

Astfel, vom ajunge la cât mai mulți vorbitori de bine, care spun povești și fac lucruri mărețe să se întâmple. 

 

 

Trimite un mesaj
Ai nevoie de mai multe informații?
Zi bună,